• Folk lyver til deg!

    Kommentarer
    20121017_094756

    … Enten de vil eller ikke. Å snakke med brukerne våre er noe vi prøver å gjøre så ofte vi kan, og med et helt nytt og innovativt produkt, trenger vi å få tilbakemelding på alt – vi kan ikke ta noe for gitt. Når vi spør om hva brukerne har likt og hva de ikke har likt, får vi ofte svaret “Alt var veldig bra!” eller “Så flinke dere er!”.  
     
    Men selv om den typen tilbakemeldinger er veldig gøy, kan vi stole på at folk mener det? Ikke alltid – både heldigvis og dessverre er vi mennesker laget sånn at vi vil være hyggelige mot andre. Har vi noe vi ikke er helt fornøyd med, kan vi si det – men vi kan også la være. Vi har jobbet en god stund med å snakke med brukere, og har brukt noen strategier underveis som vi vil dele med dere. Dette er tips som vi har brukt underveis, som kanskje kan hjelpe andre når dere skal få tilbakemelding fra brukerne deres?
     
     

    1. Vi fokuserer på det som “er” eller “har vært”, ikke det som “kan bli”
    “Ville du ha likt en kake med jordbærkrem?”
    Om du stiller et spørsmål som dette, hva kan du få til svar? Jo, den du spør synes kanskje det er en god idé med jordbærkrem, og du vil kanskje prøve, men hva vet han/hun om han liker det? Du får kanskje svaret “Ja!” hvis det er en som liker å prøve nye ting, eller “tror ikke det”, om han/hun er mer skeptisk. Til slutt er ikke verdien så stor, for svaret handler mer om innstillingen til den du spør, eller bildene (eller smakene) han/hun får i hodet sitt, det er ingen bekreftelse på om ditt produkt fungerer eller ikke.
     
    Hva om du i stedet stiller spørsmålene:
    “Liker du kaker med krem? Er du glad i jordbær? Har du smakt kaker med bærkrem tidligere? Hva synes du om dem?”
    Her kan du få presise, riktige svar. Om det er en som ikke liker krem eller jordbær generelt, er det ikke den brukeren du vil treffe, for de ville ikke ha spist kaken din uansett. Du får vite om de kunne likt kaken din, og kanskje kan du spørre mer om hva slags kaker de har likt tidligere. Med disse spørsmålene får du ikke vite om de liker kaken med jordbærkrem – men du har mye mer å bygge på for å finne den perfekte oppskriften.
     
     
    2. En prototype er alltid bedre enn en tegning eller bilde
    Å vise fram eller fortelle om hvordan et produkt fungerer, var det eneste vi kunne gjøre før vi fikk inn penger til å begynne utviklingen av AssiStep. Selv om det var interessant og vi kunne teste mange konsepter fort, var det først da vi kom i gang med å utvikle prototyper, at tilbakemeldingene begynte å bli presise og konkrete. Når vi ser tilbake til den tiden, tenker vi alltid at “vi skulle vært raskere ute med bare å lage prototyper!” Når du har en prototype, har du noe som formidler produktet ditt på en unik måte, som du aldri vil klare ved å fortelle om produktet.
     
     
    3. Vi snakker om løsningen som om noen andre har utviklet den
    Når du har laget en prototype
    “Smak på kaka jeg har laget! Liker du den?”
    Hvem ville vel ikke svart ja, eller “kjempegod!”, på dette spørsmålet? Uansett hva den smaker, vil du være hyggelig mot personen du snakker med, som jo har brukt tid på å lage kaka.  
     
    Men hva om du får spørsmålet:
    “Hva synes du egentlig om denne kaka?”
    Her vet du ikke hvem som egentlig har laget kaka. Å stille spørsmål hvor du ikke lager noen forbindelse mellom produktet og produsenten, stimulerer deg til å være mer objektiv. I tillegg kan ord som “egentlig” stimulere til mer ettertanke rundt hva brukerne svarer. Et svar på dette spørsmålet kan være mye mer verdt enn det første spørsmålet.
     
     
    Enig? Uenig? Fortell oss hva du synes eller om du bruker noen andre triks, under!

    Leave a comment

    comments