$ Send oss en forespørsel
Kontakt meg:
Vi tar kontakt så snart som mulig. Ha en fin dag!
Lurer du på noe? Ring oss:
Hold nede cmdctrl tasten og trykk +/-
Forside ->

5 Tips til Fallforebygging i Hjemmet Ditt

60% av alle fall skjer i hjemmet, og den eldre generasjonen er dessverre overrepresentert.
Det er derimot svært mange gode tiltak som kan gjøres for å fallforebygge hjemmet ditt, slik at du kan bo der så lenge som mulig.
I denne saken skal vi se på 5 aktuelle tiltak du kan gjøre for å unngå fall hjemme.

1. Hold deg i aktivitet

Trening og fallforebygging

Et av de beste tiltakene for å beholde god helse er å bruke kroppen vår og holde den i aktivitet. Studier viser at selv helt rolige rusleturer reduserer faren for tidlig død betydelig. Korte gåturer, hagestell, støvsuging eller det å rusle en tur på butikken er alt som skal til for å opprettholde god helse.

En studie som er gjennomført blant 36.000 personer i Norge, Sverige, England og USA viser at det å fortsette å gå trappen i sitt eget hjem også bidrar til å redusere fallrisiko og opprettholde god helse.

Et av de beste tiltakene for å hindre fall og opprettholde god helse er dermed å holde deg i fysisk aktivitet så lenge som mulig.

2. Meld deg på balansetrening

trening for eldre

Fallforebyggende trening er det enkelttiltaket som har størst effekt i å forebygge fall blant hjemmeboende eldre.

Stadig flere kommuner og andre organisasjoner tilbyr kurs og fast treningsopplegg for hjemmeboende eldre. Én av målsetningene med dette er at flere skal kunne opprettholde god helse og forebygge fallskader. Dette utsetter behovet for pleiehjelp og gjør deg mer uavhengig av hjelp fra andre for å klare deg i hverdagen.

Eksempler på kommuner som tilbyr gruppetrening for eldre:

3. Lys

Det å holde hjemmet ditt opplyst reduserer sjansen for å snuble i gjenstander som kan være vanskelig å få øye på:

  • Plasser nattlys ved siden av sengen i tilfelle du må på do eller lignende på natten.
  • Ha lysbrytere lett tilgjengelig, eller sett opp trådløse lysbrytere slik at du kan plassere de der du trenger de.
  • Slå på lyset når du skal gå i trappen. Vurder også å sette opp egen belysning i trappen din.
  • Ha lommelykt tilgjengelig i nattbordskuffen i tilfelle strømmen skulle bli borte.

4. Tepper og sko

Ta bort unødvendige tepper
Bruk godt tilpassede hussko

Selv om tepper kan være kjekt for å opprettholde gulvvarme, så kan de ofte være en direkte årsak til fall i hjemmet. Det er ikke mer enn litt uoppmerksomhet som skal til før foten kommer under teppekanten, slik at du potensielt ender opp med å snuble og falle.

Det anbefales derfor at du tar bort alle unødvendige tepper og heller har sko på deg innendørs for å ikke bli kald på bena.

5. Tilpass hjemmet ditt med gode hjelpemidler

AssiStep alternativ til seteheis
AssiStep - Alternativ til seteheis

Trappen er det stedet i hjemmet hvor konsekvensene av et fall er absolutt høyest. Dessverre er det beregnet at opptil 30.000 nordmenn skader seg på grunn av fall i trapp årlig, ofte med store konsekvenser som hoftebrudd eller lårhalsbrudd.

Heldigvis finnes det løsninger som gjør det tryggere og enklere å fortsette å bruke trappen i ditt eget hjem.

Den norskutviklede trappeassistenten AssiStep er en "trapperullator" som virker fallforebyggende og gir økt støtte både på vei opp og ned trappa i ditt eget hjem. For de som har behov for AssiStep er det mulig å søke om den via Hjelpemiddelsentralen i ditt fylke. Dersom søknaden godkjennes er leveringstiden normalt kun 2 uker og det er ingen egenandel å betale.

Les våre tips til hvordan du søker om AssiStep på linken under:

Last ned vår nyeste AssiStep-brosjyre

  • .pdf
    Brosjyre AssiStep Brosjyre-AssiStep.pdf Størrelse: 4,24 mb Last ned